Férové ceny

V našem eshopu uvádíme u zboží ceny obvyklé na trhu tak, aby byly pro zákazníky jasné a přehledné. Nechceme u zboží uvádět nereálně vysoké původní ceny proto, abychom k nim poté mohli uvést velikou slevu a vytvořit tak dojem výhodnosti.
U zboží, kde je uvedena sleva nebo akční cena se jedná o časově limitované akce, např. zaváděcí cena apod.
Smyslem označení Férové ceny je zpřehlednit a zjednodušit orientaci zákazníka v cenách výrobků a ve slevách, které jsou u nich uváděny.
S rozmachem obchodování přes internet a s tím, jak roste nabídka zboží, je pro spotřebitele čím dál složitější se v situaci zorientovat.
Nejedná se v tomto případě o rozlišení dobrých, kvalitních prodejců od těch špatných, nekvalitních - to si při troše snahy ověřit umíme. Můžeme si prověřit reference prodejce, můžeme se podívat, zda prodává "z garáže" nebo má stabilní zázemí, svůj kamenný obchod a podobně.
Složitější může být zorientovat se v cenách. Zorientovat se v tom, zda uváděné ceny jsou reálné a odpovídají hodnotě výrobku. Nakupování ve slevách je velmi oblíbené. Na tom samo o sobě není nic zvláštního, je přirozené, že chceme nakoupit zboží co nejvýhodněji.
Výrobci a obchodníci to vědí, proto jsou ceny mnohdy utvořeny tak, aby vypadaly pro zákazníka co nejlákavěji. U zboží se uvede vysoká původní cena, u které je napsána veliká sleva.
Pro zákazníka to vypadá velmi atraktivně, vždyť kdo by nechtěl nakoupit s co největší slevou. Zádrhel je v tom, že cena, která je uváděná jako původní před slevou, jinde než na papíře neexistuje. Všichni obchodníci zboží prodávají za ceny zlevněné. Původní vysoká cena má vytvořit u zákazníka dojem, že si kupuje něco hodnotnějšího a má to levnější jen proto, že je na tento výrobek sleva.
Je mnoho výrobců, kteří takto prodávají celý svůj sortiment. Použijte selský rozum a zeptejte se – jak někdo může dlouhodobě prodávat své zboží se slevami 30, 40 i více procent?
Buď jsou na zboží nastaveny tak obrovské marže, že i po slevách v řádu desítek procent mají obchodníci slušný zisk nebo ceny, které jsou uváděny jako původní před slevou, jsou uměle navýšeny, aby z nich bylo možné tyto velké slevy poskytnout.
V obou případech to ale znamená, že původní cena před slevou neodpovídá realitě, nevyjadřuje skutečnou hodnotu zboží. Neberte tedy takovéto ceny v potaz při porovnávání zboží mezi sebou.
Jiná situace je, pokud za akční cenu či se slevou koupíte pouze určitý výrobek z celého sortimentu. Nebo pokud je sleva časově ohraničena. Pak je to v pořádku, protože původní uváděná cena je skutečně cena, které je na trhu obvyklá.

Doporučení jak ověřit skutečnou hodnotu zboží:

  1. vyberte si zboží, které Vás zajímá a o jehož koupi uvažujete. Většinou vyberete více výrobků, mohou být od různých výrobců a ty pak chcete porovnat mezi sebou.
  2. zjistěte si u obchodníků a vyhledejte na internetu ceny, za které jste schopni výrobky obvykle koupit. U internetových prodejců můžete brát v potaz nejnižší cenu, ale vždy u zavedeného a seriózního obchodníka. Může se stát, že zboží bude mít v nabídce obchod, který bude mít ceny nejnižší na trhu, zboží však nebude schopen reálně dodat.
  3. porovnávejte pak mezi sebou tyto zjištěné nejnižší ceny. To je totiž cena obvyklá na trhu, to je skutečná hodnota výrobku. Neberte pak v potaz původní cenu před slevou, ta jen vytváří dojem, že je výrobek hodnotnější. Také se nenechte ovlivnit výší udávané slevy, porovnávajte hodnotu zboží, ne slevu.
  4. pokud je v akční ceně jen určitý výrobek ze sortimentu nebo jsou slevy jen u některého prodejce, nebo pokud jsou slevy a akce nějak časově omezeny – pak můžete brát v potaz pro porovnání cenu před slevou – to je totiž cena obvyklá na trhu.